Problémy s přechodnými pěstouny by mohli vyřešit profesionální rodiče
Někteří lidé nyní říkají, že máme zrušit ústavní péči, nejvíc se zpochybňují kojenecké ústavy. Kdo se pak ale o ohrožené děti v České republice postará?
Ohrožené děti a tři ministerstva
V současné době se péčí o ohrožené děti zabývají tři rezorty: ministerstvo zdravotnictví, ministerstvo práce a sociálních věcí a ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Každé má v systému péče
o ohrožené děti svoji důležitou a nezastupitelnou roli. Mají sice společný cíl, přesto ale jejich spolupráce vázne. Hlavně proto, že spolu dostatečně nekomunikují. Otázkou je, proč? Odpověď není jednoduchá, ale dle mých zkušeností značnou roli hraje i nekompromisní postoj některých úředníků.
Problém nevyřeší ani sjednocení péče pod jediné ministerstvo. To by možná příslušným úředníkům jednoho ministerstva pomohlo, ohrožené děti to ale nespasí. Každé ministerstvo se na ně dívá jinak a v podstatě ani neexistuje jedna definice, z níž bychom mohli vycházet. Současné rozdělení kompetencí ale přinejmenším garantuje jednu zásadní věc: problém ohrožených dětí někdo řeší z hlediska zdravotního, sociálního, výchovného a vzdělávacího. Každý sice klade důraz na „svůj“ pohled, na dítě však působí všechny vlivy komplexně.
Cestu ke zlepšení fungování celého systému proto vidím především v posílení mezirezortní spolupráce, kdy se tři zmíněná ministerstva prostě musí domluvit, shodnout a jasně definovat opatření, která musí ve prospěch dětí udělat. Já osobně věřím, že to půjde, pokud jednotlivá ministerstva nebudou podléhat tlakům různých zájmových skupin často reprezentovaných neziskovými organizacemi. I neziskovky samozřejmě mají v celém systému své místo, jenže nic nebude fungovat, když se věci nedohodnou hlavně na úrovni ministerstev, která mají největší zodpovědnost.
Evergreen rušení dětských center znovu na obzoru
Každý, kdo se problematikou ohrožených dětí a náhradní rodinné péče v ČR zabývá, dobře ví, že otázka rušení dětských center (ústavy pro děti do tří let věku - kojenecké ústavy) se u nás objevuje pravidelně. Diskutujeme na vládní úrovni i v krajích. Jestli se ale kompetentní lidé nedokážou na podobě systému jednoznačně shodnout v Praze, v krajích už se vydávají vlastními cestami.
Třeba Zlínský kraj funguje bez dětských center, zatímco pro ten Ústecký jsou nezbytnou součástí. Logicky: v Ústeckém kraji mají mnohem víc ohrožených dětí a navíc těch, které mají vážné zdravotní problémy. Zároveň tam ale mají málo osvojitelů a pěstounů, kteří by se chtěli o tyto děti starat. Takže, opravdu chceme rušit dětská centra plošně? To je přeci nesmysl.
Pokud prostřednictvím zákona zakážeme, aby se děti ve věku 3 – 6 (7) let umisťovaly do ústavní péče, co bude například se sourozeneckými skupinami, ve kterých bude jednomu z dětí méně než 6 (7) let? Nebo s dětmi, o které nebudou mít pěstouni zájem? Rozvoj pobytových služeb nejen při dětských centrech by dle některých návrhů měl přeci skončit. Tyto děti ale samozřejmě nezůstanou na ulici. Útočiště najdou v některém ze zařízení sociálních služeb. Nebylo by lepší dětské centrum?
Není pěstoun jako pěstoun
Znám hodně pěstounů, přechodných i dlouhodobých, kteří by se pro dítě, které mají v pěstounské péči, rozkrájeli. Není pro ně problém žádný zdravotní handicap ani cokoliv jiného. Prostě nemají předsudky a pěstounství chápou jako své poslání. Před takovými pěstouny smekám a udělám maximum pro to, aby je stát maximálně podporoval. Taky ale věřím, že právě tito pěstouni dobře pochopí následující řádky.
Pěstouni u nás čekají na dítě dost dlouho a někdy to i vzdají. Větší problém ale bývá, že někteří nemají o pěstounské péči reálné představy. Zaměňují pěstounství za osvojení, odmítají romské děti
i ty s handicapem nebo sourozenecké skupiny. A do toho všeho si přičtěme, že u nás pěstouny připravujeme bez přesných pravidel, takže neznají všechna rizika a problémy spojené s pěstounskou péčí. Třeba různé poruchy a onemocnění dětí nebo intervence biologické rodiny.
Také pochybuji o tom, že pěstounství na přechodnou dobu v České republice funguje efektivně.
A není to jen nějaký můj pocit, ale konkrétní informace od lidí z praxe. Právě od nich slyším, že někteří lidé v přechodném pěstounství vidí jen možnost, jak si dobře vydělat. Přechodní pěstouni proto často preferují bezproblémové děti, protože si nechtějí komplikovat život např. komunikací
s problémovými biologickými rodiči. Možná se toho bojí a možná neví, jak na to. Já vidím problém
i v tom, že ne všechny děti mohou v přechodné pěstounské péči dostat péči, jakou vyžaduje jejich zdravotní stav.
A ještě bych se ráda zastavila u dětí, o které pečuje širší rodina. Je to určitě dobře, protože si děti nezpřetrhají rodinné vazby. Jenže příprava takových žadatelů je v ČR nedostatečná, nekvalitní a krátkodobá. Málokdo si troufne zamítnout žádost příbuzného o svěření dítěte do péče. Chybí ale jasná pravidla i věkové limity. Nikdo taky neřeší, že se děti z jednoho nevhodného prostředí mohou prostě jen dostat do jiného nevhodného prostředí. A vznikají i další problémy, kdy třeba příbuzní pěstouni odmítají kontakt biologických rodičů s dětmi. Neumí jednat s rodiči s psychologickou zátěží, mentální retardací, závislostí na návykových látkách atd. Potřebují proto okamžitou odbornou pomoc, ta u nás ale bohužel nefunguje.
Profesionální rodič ze Slovenska
Podle mě proto potřebujeme pro pěstouny na přechodnou dobu cílenou pomoc i zvýšený dohled. Jenže to je náročné pro stát i samotné pěstouny. Současný systém doprovázejících organizací na to zjevně nestačí. Mohli bychom se ale inspirovat na Slovensku.
Tam pěstouny na přechodnou dobu definují jako tzv. profesionální rodiče a přechodné pěstounství berou jako zaměstnání, za které lidem náleží plat. Slovenský systém je jasný a transparentní a odpadají tak diskuze o skutečné motivaci pěstounů. V ČR by profesionální rodiče mohli být zaměstnanci dětských center. Spolupracovali by s nimi a jejich pracovníci by mohli dětem, dlouhodobým pěstounům i biologickým rodičům poskytovat odbornou péči (ambulantní i lůžkovou). Naším cílem má být vrátit děti do biologických rodin všude tam, kde to jde. Všechny aktéry proto musíme propojit.
Profesionální rodiče bychom financovali stejně jako přechodné pěstouny, jen s tím rozdílem, že by měli smlouvu s dětským centrem. Státní příspěvek ve výši 48 tisíc korun ročně, který nyní pobírají za každého přechodného pěstouna doprovázející organizace, by z části dostávala i dětská centra na pokrytí jiných služeb, než jsou ty zdravotní. Tyto aktivity by definoval zákon o sociálně-právní ochraně dětí. Shrnuto a podtrženo: stát by měl přehled, na co jdou konkrétní veřejné peníze, a profesionální rodiče by současně našli všechny služby a odbornou pomoc na jednom místě.
Poskytování komplexní interdisciplinární péče ohroženým dětem by tak zůstalo výsadou dětských center. Ta by mohla celkem snadno nahradit i tzv. doprovázející organizace, jimž stát vyplácí příspěvek zhruba 0,5 miliardy korun ročně. Na základě analýzy výročních zpráv některých z nich si totiž nejsem úplně jistá, jestli peníze skutečně jdou tam, kam mají. Podle mě je proto lepší dětská centra změnit, než je rušit.
Zdravotní stav jako základní ukazatel
Otázkou je, kdo by měl dětská centra s profesionálními rodiči v gesci. Osobně si myslím, že by měla zůstat v gesci ministerstva zdravotnictví a jejich činnost by definoval zákon o zdravotních službách. Jejich role je totiž zásadní právě ze zdravotního hlediska. Každé ohrožené dítě by před umístěním do náhradní rodinné péče mělo vždy projít dobrou diagnostikou! Jen tak pro něj najdeme nejlepší formu náhradní rodinné péče.
U některých dětí se totiž ukazuje, že pro ně přechodná pěstounská péče není vhodná. Záleží prostě na tom, co chcete nebo nechcete slyšet a vidět. Já bych si samozřejmě taky přála, aby každé dítě vyrůstalo v rodině, ideálně v té vlastní. Jenže realita je bohužel jiná. A trochu ji překrývá i křik neziskových organizací, podle nichž u nás dětská centra dávno nemají co dělat. Opravdu? Možná by se i neziskovky mohly o jejich práci víc zajímat.
Jana Pastuchová
Jana Pastuchová
Andrej Babiš v Jablonci aneb segregace po česku.
Není to zas až tak dávno. Černoši neměli stejná práva jako běloši. Ženy neměly stejná práva jako muži, Židé byli o něco méně než jiní. Za práva homosexuálů se bojuje a demonstruje i dnes.
Jana Pastuchová
O tom, jak ješitnost ministryně zvítězila nad snahou pomoci
Že je potřeba komplexní novela zákona o sociálních službách, vědí všichni. Že ji ministryně práce a sociálních věcí nedokázala včas vypracovat a předložit, vědí taky všichni.
Jana Pastuchová
Důchodová reforma ministryně Maláčové? Jen hesla na plakát
Dočkali jsme se představení tak dlouho očekávané a slibované důchodové reformy. Sláva. Za určitých okolností bych slavila a obhajovala ministerstvem práce a sociálních věcí představené teze, případně legislativní znění.
Jana Pastuchová
Náhradní výživné: Pokrok nebo ostuda?
Mluvilo se o něm 15 let, minulý týden návrh zákona o náhradním výživném prošel poslaneckou sněmovnou. Pokud projde i dalším legislativním procesem, zákon bude účinný od 1. července 2021.
Jana Pastuchová
Vláda má moji DŮVĚRU
Chci, aby ČR měla konečně legitimní vládu. Chci být fér vůči voličům. Chci, aby sněmovna konečně začala pořádně pracovat. Chci, aby se stabilizovala politická situace v zemi.
Jana Pastuchová
Nechci vylít vaničku i s dítětem
Dítě patří do rodiny. O tom není pochyb. Některé děti to štěstí bohužel nemají a musí se o ně postarat stát. Současné trendy praví, zrušme rychle ústavy. Ale co s těmi dětmi bude?
Jana Pastuchová
Bojíme se více Islámu nebo genderu?
Česká republika podepsala, ale dosud neratifikovala Istanbulskou úmluvu, která řeší násilí vůči ženám. V čem je problém?
Jana Pastuchová
Poslanec Jakub Janda tentokrát skočil vedle
Přesun sem, přesun tam, co na tom, že třeba vezmu naději někomu, kdo potřebuje pomoc. I s takovými pozměňovacími návrhy se setkáváme v rámci hlasování o státním rozpočtu na rok 2018.
Jana Pastuchová
Sociální dávka není dárek
Jako předkladatelka pozměňovacího návrhu k novele zákona o hmotné nouzi, který zavádí výplatu části příspěvku na živobytí ve formě poukázek, bych se ráda vyjádřila ke kritickým ohlasům na toto opatření.
Jana Pastuchová
Tohle na Oscara nebude
Mám ráda pohádky. Je v nich jasné, co je dobro a co zlo. A vždycky dobře skončí. Politika ale pohádka rozhodně není, to je tragikomedie nebo momentálně možná spíš horor.
Jana Pastuchová
Zažalovali mě, abych už mlčela – pokračování
Chtěla jsem jako zastupitelka města informovat v Jabloneckém měsíčníku občany, že jsem u soudu proti firmě bosse z ČSSD uspěla. Celá kauza se týkala veřejných zakázek města i zmíněného plátku. Páni radní mi to ale nedovolili.
Jana Pastuchová
Nekopej do svého záchranáře
Zachraňují životy a musí se u toho bát o své zdraví, někdy dokonce o holý život. Taková je práce zdravotnických záchranářů. Dá se útokům na ně nějak zabránit?
Jana Pastuchová
Vydat či nevydat? To je, oč tu běží
Den D se blíží. Už tuto středu budeme ve sněmovně zřejmě hlasovat o vydání kolegů Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka k trestnímu stíhání. Jak budu hlasovat já?
Jana Pastuchová
Chcete zhubnout? Špatný výživový poradce vám může ublížit
Od hubnutí k politice a zase zpátky. I tyto světy něco spojuje. Tentokrát trochu neformálně, ale stejně na vážné téma.
Jana Pastuchová
Zažalovali mě, abych už mlčela. Aneb, jak se dělá politika v Česku
Chtěli po mně půl milionu za pomluvu. Já jsem si ale stála za svým a udělala jsem dobře. Soud mi dal za pravdu. Tento článek je o tom, jak probíhá politický boj v Česku a jak se umlčují zastupitelé, kteří kladou nepříjemné otázky.
Jana Pastuchová
Hledám neslušný politiky, zn. nespěchá
Politici jsou neslušní, zkorumpovaní, nic nedělají a jen berou peníze. Všichni to přeci říkají, v televizi to ukazují, tak to tak asi opravdu bude. Já to vidím trochu jinak, byť tímto článkem asi půjdu proti proudu.
Jana Pastuchová
Záchranka není taxík
Možná tomu nebudete věřit, ale v odborných kruzích se říká, že až 70 % výjezdů k případům záchrance nepřísluší. Dá se s tím něco udělat?
Jana Pastuchová
Smrt i záchrana v přímém přenosu. Sláva, o kterou nikdo nestojí
Život je dar a máme ho jen jeden. Jediná jistota v životě je smrt. Dvě věty, které obsahují tolik pravdy, až z toho běhá mráz po zádech.
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1472x
Jsem poslankyní za Liberecký kraj a zastupitelkou města Jablonec nad Nisou za hnutí ANO. Ve sněmovně zastávám funkci předsedkyně Výboru pro sociální politiku.
Denně novinové titulky neokupuji, ale myslím, že je za mnou kus práce. Věnuji se hlavně sociální oblasti a zdravotnictví. Držím se zásady, že státní pomoc je potřebná, ale neuznávám plýtvání.
Nesedím pouze ve sněmovně, věnuji se také "obyčejným" lidem v regionu. Neumím dělat zázraky na počkání, většinu z těchto lidí ale stačí jen vhodně nasměrovat.
Když mi zbyde čas pro sebe, nejradši ho trávím s rodinou. Ráda chodím na procházky s naší boxerkou Barčou nebo jezdím na kole.
Další informace o mně můžete najít na: www.janapastuchova.cz
nebo na Facebooku
@janapastuchova2021