Jana Pastuchová

Vydat či nevydat? To je, oč tu běží

4. 09. 2017 16:32:28
Den D se blíží. Už tuto středu budeme ve sněmovně zřejmě hlasovat o vydání kolegů Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka k trestnímu stíhání. Jak budu hlasovat já?

Oba znám už roky, po osobní i pracovní stránce. Jsou to moji kolegové, spolupracovníci, troufám si říct i přátelé. Od začátku sleduji jejich odhodlání, neskutečné pracovní nasazení, chuť v naší zemi něco skutečně změnit. Viděla jsem ale také jejich neúspěchy, marné snahy, neuskutečněné sny. Jsou to totiž také jenom lidé, jako my všichni ostatní. Někdy jsme se shodli, jindy jsem s nimi nesouhlasila. I to se totiž u nás v hnutí může, navzdory všem kritikům, kteří mají „zaručené“ informace o tom, jak to v ANO chodí. Jsem jim vděčná za každou radu, pomoc a vlastně i za kritiku.

Nelegální nahrávky, kauza Čapí hnízdo. Nic jiného se poslední měsíce v souvislosti s hnutím ANO neřeší. Je jedno, kdo co dokázal, ušetřil státu, nebo jak pomohl občanům. Důležité je, jak se zdá, hlavně toho Babiše konečně na něčem dostat. Je jedno, jak to bude staré, zdali to je relevantní, kdo všechno se s ním sveze. Hlavně, když se něco vyhrabe, budou o tom meldovat všechna možná média a hnutí ANO ztratí preference před volbami. Jak moc velký vliv má tahle masáž na občany, se uvidí po volbách do sněmovny v říjnu. Teď ale zase o krok zpět.

Zcela upřímně, jsem trochu v rozpacích, a to nejen kvůli výše uvedenému. Setkávám se s podivnými tlaky, maily od úplně cizích lidí, ať určitě hlasuji pro vydání. Ptají se mě novináři, moji známí, lidé na ulici. Jak budete hlasovat, co si o tom myslíte? Když s něčím váhám, většinou si napíšu na papír plusy a minusy, proč něco udělat nebo neudělat. Nakonec z toho vždycky něco rozumného vzejde. Tahle situace není výjimkou, takže:

PROČ BYCH A. BABIŠE A J. FALTÝNKA VYDALA:

  • Zatím jsem vždy hlasovala pro vydání kolegů z poslanecké sněmovny. Nehledě na důvod trestního stíhání či příslušnost k té či oné politické straně.
  • Nejsem soudce, nechť tedy celou věc řádně prověří příslušné orgány, rozhodne soud. Já detaily neznám, nečetla jsem policejní spisy ani nemám křišťálovou kouli.
  • Sněmovní mandátový a imunitní výbor je pro jejich vydání.
  • Obecně jsem proti imunitě zákonodárců, protože nejsou něco víc než ostatní občané.

PROČ BYCH A. BABIŠE A J. FALTÝNKA NEVYDALA:

  • Znám je osobně a zatím stále mají moji důvěru.
  • Neztotožňuji se s tím, že načasování žádosti Policie ČR je náhodné, když k trestnému činu mělo dojít už před deseti lety. Sice se mi nechce věřit tomu, že by v naší demokratické zemi bylo možné manipulovat orgány činnými v trestním řízení, ale určitou pachuť tahle akce ve mně prostě zanechává.
  • Na Čapím hnízdě se už vystřídalo x různých kontrol, které domnělý dotační podvod neodhalily... Mám tedy pochybnosti o tom, zdali kauza není skutečně účelová.
  • Toto hlasování je pouze symbolické. Pokud se oba dostanou do sněmovny znovu, což je velice pravděpodobné, tak se bude hlasování opakovat. Mohla bych se pak přiklonit i k tomu (pokud tedy budu mít to štěstí a budu opět zvolena), co si myslí občané naší země, tedy k výsledku voleb.

A teď, babo raď! V hlavě mám mix ze všech možných dostupných informací, názorů jiných lidí, mediální interpretace a osobních zkušeností s oběma pány. Do toho hodně hlasitě promlouvá moje svědomí i obavy, abych se neunáhlila, někomu nekřivdila nebo nezklamala občany, kteří mě do sněmovny dostali. Myslím také samozřejmě na zákony, demokracii, svobodu, budoucnost naší země. Vnitřně mě to táhne spíš k názorové kontinuitě, když jsem „vydala“ všechny ostatní, proč zrovna tyhle ne? A proč by se s poslanci mělo zacházet nějak speciálně?

Teď vás ale možná zklamu (připadám si trochu jako novinář bulvárního deníku, titulek neodpovídá obsahu textu), jak se nakonec rozhodnu, se tady nedočtete. Do mozaiky totiž chybí vložit ještě jeden střípek, a to osobní vysvětlení kauzy od obou kolegů, kterého se dočkám zítra na klubu. Vždy jsem považovala za správné vyslechnout si obě strany. Ještě si tedy těch pár desítek hodin nechám na rozmyšlenou. Budu ale ráda za jakékoliv další argumenty k pro a proti vydání, které mi sem napíšete.

JP

Autor: Jana Pastuchová | karma: 16.62 | přečteno: 838 ×
Poslední články autora